کایزن

    كايزن ( KAI + ZEN = KAIZEN )تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم ، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد؛ بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنان .

    شرکت توزیع نیروی برق تبریز جهت استفاده از نظرات و پیشنهادات کارکنان وبه منظور بهبود عملکرد خود نظام مشارکتی را با عنوان نظام پیشنهادها از سال 1381 در شرکت طرح ریزی و اجرا نموده است. بر این اساس هر نوع پیشنهاد با موضوعاتی نظیر: مدیریتی ، فنی، اداری ، مالی و . . . توسط همکاران و مشتریان دریافت و در صورت تایید بکار گرفته می شود.

    شرکت توزیع نیروی برق تبریز هم اینک در حال پیاده سازی پروژه (5s)   در کارگاه تعمیرات ترانس خود می باشد. در این پروژه کارکنان کارگاه تعمیر ترانس اقدام به سامان دهی، نظم دهی، پاكيزه سازي، هماهنگي و ايجاد انضباط در محيط كاري خود می کنند.





    اصول بيست گانه مديريت در كايزن


    1-     نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود. فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد .

    2-     در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد. همين الان براي رفع آن اقدام نماييد .

    3-     از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد .

    4-      اگر مرتكب اشتباه شديد ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد .

    5-      براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر60%از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد .

    6-      براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟

    7-      گمبا محل واقعي رويداد خطاست . سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد .

    8-      هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد .

    9-      براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد .

    10-  هيچ وقت جزئيات و نكات ريز مسئله را فراموش نكنيد. ريشه بسياري از مشكلات در نكات ريز است .

    11-  حمايت مديريت ارشد منحصر به قول و كلام نيست. مديريت بايد حضور ملموس داشته باشد .

    12-  براي حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاري اختيار به زيردستان ابا نكنيد .

    13-  هيچ وقت به دنبال مقصر نگرديد. هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنيد .

    14-  مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است .

    15-  ارتباط يك طرفه دستوري از بالا به پايين مشكلات سازمان را پيچيده تر ميكند. مديريت ارشد بايد با لايه هاي پايين تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد .

    16-  انسانها توانايي هاي فراواني دارند. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغلي براي شكوفا شدن آنها استفاده كنيد .

    17-  تنها فعاليت هايي را انجام دهيد كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنند .

    18-  فراموش نكنيد كه 5s ، پايه و بنيان ايجاد محصولي با كيفيت است .

    19-  بر اساس الگوهاي كار گروهي ، مسائل محيط كارتان را حل كنيد .

    20-  حذف مودا ( اتلاف) فرآيندي پايان ناپذير است. هيچ وقت از اين كار خسته نشويد .




    نیروی برق تبریز

    DOURAN Portal V4.6.1.0

    V4.6.1.0