يکشنبه, 1 ارديبهشت 1398
    EFQM


    مطالبی چند در مورد مدل تعالی سازمانی EFQM

    اندیشمندان علم مدیریت با تکیه بر تجارب سازمانهای موفق و پیشرو، همواره در پی یافتن راه حلهایی جهت بهبود وضعیت و حرکت به سمت تعالی بوده اند که نتیجه تحقیق و مطالعات آنها ‌،‌ منجر به خلق ابزارهایی همچون BSC ،ISO ، SIXSIGMA ،PM ،CRM و...شده‌اند که هر کدام از این ابزارها در صورت بکارگیری صحیح درزمان و مکان مناسب، می‌تواند منافع مادی و غیر مادی بیشماری را برای سازمانها بهمراه داشته باشد. اما با توجه به خواست و انتظار همیشگی مدیران (بویژه در سازمانهای ایرانی) و نوع نگاه آنها به چنین ابزارهایی که متکی برنتایج حاصله (نتیجه مداری) می‌باشد، معمولاً خروجی حاصل از بکارگیری این فنون، در حد انتظار نبوده است. اما به موازات پیدایش تکنیکهای مدیریتی متنوع، مدلهای تعالی سازمانی از دهه 1950 میلادی متولد شدند. مدلهای تعالی سازمانی با الگو‌برداری از شرکتهای موفق دنیا توانسته اند چارچوب مناسبی را برای مدیریت سازمانها در محیط رقابتی ارایه نمایند. ویژگی بارز این مدلها، نوع نگرش به سازمان(کل نگری) است که به مدیریت این امکان را می‌دهد تا ضمن ‌ارزیابی و مداقه سازمان تحت امر خود، بتواند آن را با سایر سازمانهای مشابه مقایسه نماید. از سوی دیگر، مدل‌ها معمولاً بگونه ای طراحی شده اند که امکان استفاده از تکنیکهای مختلف را برای سازمان فراهم می‌سازند . از اين رو وزارت نيرو و شرکت مادر تخصصي توانير در راستاي رسالت خود در زمينه‌ي بهره‌وري و بهبود سيستم‌هاي مديريت شرکت‌هاي زير مجموعه (شرکت‌هاي برق منطقه‌اي، شرکت های تولید، شرکتهاي توزيع نيروي برق و ...) و با تکيه بر اصل بومي‌سازي ابزارهاي مديريت در جهت افزايش ميزان اثربخشي،  نسبت به تهيه و ارايه‌ي مدلي به منظور انجام اين مهم بر مبناي الگوي EFQM اقدام نمود تا به طبع اجراي ساليانه آن در سازمان‌هاي زير مجموعه و اخذ نتايج ارزيابي همزمان با ساير سازمان‌هاي زير مجموعه خود، در تعيين استراتژي‌هاي بلند‌مدت، در مسير تعالي حرکت کنند.

    شرکت توزیع نیروی برق تبریز  از سال 1383  با توجه به درخواست و الزام شرکت توانیر به صورت دوره ای بر مبنای مدل خود ارزیابی وزارت نیرو که برگرفته از مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد، مورد ارزیابی قرار می گیرد. این مدل به دو بخش توانمندسازها و نتایج تقسیم می شود که مجموعاً 1000 امتیاز دارد.  آخرین ارزیابی انجام شده مربوط به سال 1392 است که امتیاز کل شرکت از 326 بوده است.






    [1] . European Foundation for Quality Management


    نیروی برق تبریز

    DOURAN Portal V4.6.1.0

    V4.6.1.0