سیستم مدیریت کیفیت

    در باره سیستم مدیریت کیفیت


    سیستم مدیریت کیفیت یکی از مباحث مدیریتی مهم برای تولید کالا و یا ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به مشتریان می باشد. منظور از سیستم های مدیریت کیفیت این است که در یک سازمان کیفیت چگونه مدیریت و هدایت می شود. سیستم مدیریت کیفیت دنبال این موضوع است که چگونه از کارآمدی نظام موجود، در تامین نیازمندیهای مرتبط با محصول اطمینان حاصل می شود. سیستم مدیریت کیفیت نظامی را طرح ریزی می کند تا مشتریان و سایر ذی نفعان از دستیابی به خواسته ها و نیازهای خود در استفاده از محصول یا خدمات ارائه شده مطمئن شوند.

    در مدیریت کیفیت هم صحبت از طراحی نظام مند کالا یا ارائه خدمات است و هم به موضوع کنترل و نظارت بر فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است می پردازد. نظارت و کنترل از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می‌شود.

    از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و دیگری کنترل کیفیت است. امروزه مدیریت کیفیت نه تنها شامل تولید بلکه شامل خدمات نیز می‌شود. مديريت كيفيت عموما شامل برقراری خط مشی كيفيت و اهداف كيفيت ، طرح ریزی كيفيت ، كنترل كيفيت ، تضمین كيفيت و بهبود كيفيت می باشد .

    پذيرش يك سيستم مديريت كيفيت بايد يك تصميم گيري استراتژيك در سازمان باشد. طراحي و استقرار سيستم مديريت كيفيت سازمان، تحت تاثير عوامل زير مي باشد:

    الف- محيط سازمان، تغييرات و مخاطرات آن محيط

    ب- نيازهاي متغير آن

    پ- اهداف خاص آن

    ت- محصولاتي كه ارايه مي نمايد

    ث- فرآيندهايي كه به خدمت مي گيرد

    ج- اندازه و ساختار سازماني آن

    هر سازمانی در انتخاب روشی مناسب برای مدون كردن سيستم مديريت كيفيت خود مختار است. سازمان می تواند ميزان مستندات مورد نياز خود را در حدي تعيين كند كه براي اثبات طرح‌ريزي اثربخش، كنترل و بهبود مداوم سيستم مديريت كيفيت و اجرای فرآيندهاي  خود ضروری می داند.



    نیروی برق تبریز

    DOURAN Portal V4.6.1.0

    V4.6.1.0